8:00 - 15:00

ساعات کار شنبه – پنجشنبه

031-32358588

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

تلگرام

جستجو

راهنمای نگهداری گوشت در سردخانه

درک روشهای صحیح  نگهداری گوشت به صورت منجمد یا سرد ، درصورتی که بخواهید محصولی تازه ، خوشمزه و بی خطر باشد مهم است.

باکتریهای مضر از لحظه ذبح حیوانات در گوشت خام شروع به رشد می کنند و ذخیره سازی را به یک فرآیند حساس به زمان تبدیل می کنند. اگر می خواهید طول عمر گوشت خود را طولانی تر کنید ، بسیار مهم است که روش های صحیح ذخیره سازی ایمن را دنبال کنید.

در این راهنمای ذخیره سازی سرد گوشت متوجه خواهید شد:

  1. دمای انجماد گوشت ها
  2. چه مدت می توانید گوشت ها را فریز کنید؟
  3. چه مدت می توان گوشت را در یخچال نگه داشت؟
  4. دمای نگهداری گوشت
  5. نحوه نگهداری بی خطر گوشت
  6. چگونه می توانم گوشت را با هزینه موثر ذخیره کنم؟

این راهنما به شما کمک می کند تا از محصولات گوشت خود بیشترین بهره را ببرید ، از دمای مناسب نگهداری گوشت سرد و منجمد گرفته تا مقرون به صرفه ترین روش های نگهداری آن.

1. دمای انجماد گوشت ها

برای حفظ حداکثر طراوت، گوشت باید در اسرع وقت منجمد شود. این مهم برای حفظ عطر و طعم ، بافت و زیبایی محصول است و همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری های مضر.

اگر در صنایع غذایی کار می کنید ، ارائه سالم ترین و تازه ترین گوشت باید در اولویت باشد. به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل رستوران و پذیرایی در فریزرهای بلاست سرمایه گذاری می کنند ، که می تواند گوشت ها را به سرعت و به طور موثر منجمد کند.

حداقل، گوشت های شما باید در دمای 18- درجه سانتیگراد منجمد شوند . این دما بهترین روش برای ذخیره سازی گوشت منجمد در نظر گرفته می شود و از جلوگیری از رشد پاتوژن مضر اطمینان می یابید. طبق قانون لازم است كه گوشت های خام را هنگام یخ زدگی در این دما نگه دارید تا مشتری در برابر باكتری های مضر و بیماری های ناشی از غذا محافظت شود.

توجه به این نکته مهم است که -18 درجه سانتیگراد در واقع حداقل دمای مورد نیاز مقررات است و هر چه که گرمتر از این دما باشد مورد قبول نیست.

در کنار رعایت نکات بهداشتی و ایمنی ، دمای 18- درجه سانتیگراد اجازه می دهد تا تهیه کنندگان غذا ، آشپزها و صاحبان رستوران ها گوشت را برای مدت طولانی تری با خیال راحت ذخیره کنند.

2. چه مدت می توانید گوشت ها را فریز کنید؟

اولین چیزی که باید در هنگام بررسی گزینه های ذخیره سازی درک کنید این است که همه گوشت ها مانند هم نیستند و زمان ذخیره سازی آنها نشان دهنده این مساله است. مهم است که به یاد داشته باشید که محتوای چربی و آب و همچنین اندازه برش باعث تغییر در مدت زمان نگهداری یک قطعه گوشت در فریزر بلاست می شود.

این زمان بندی ها به خوبی نشان می دهد که اگر مراحل ذخیره سازی ، تا این مرحله به درستی دنبال شود ، برش های منظم گوشت در 18- درجه سانتی گراد تازه می مانند .

گوشت گاو و گوسفند به طور کلی قابلیت ذخیره سازی با مدت بیشتری را دارند زیرا از چربی های سخت تشکیل شده اند که تا حدی اشباع شده است. با این وجود گوشت های جوان ، مانند گوشت گوساله و گوشت خوک ، با داشتن سطح چربی اشباع پایین تر ، بسیار سریعتر خراب می شوند.

برش های بزرگتر گوشت تقریباً همیشه زمان ذخیره سازی کمتری دارند ، زیرا منجمد شدن آنها در ابتدا بیشتر طول می کشد.

در کنار این ، باید مراقب باشید که هرگز ظرف سردخانه خود را بیش از حد پر نکنید زیرا این امر باعث یخ زدن یا ناهموار شدن گوشت می شود و مشتریان شما را مستعد بیماری های غذایی می کند.

این دستورالعمل ها فقط رهنمودها هستند و همیشه باید قبل از ارائه گوشت به مشتریان ، بررسی های ایمنی و کنترل کیفیت مناسب انجام شود.

3. چه مدت می توان گوشت ها را در یخچال نگه داشت؟

یخچال های معمولی به اندازه ظروف یخچال دار تجاری کارایی ندارند بنابراین ، نگهداری ایمن می تواند یک امر شانسی باشد. برای کسانی که در صنایع غذایی کار می کنند ، چه در رستوران ، مدرسه و یا کترینگ ، یک ظرف در یخچال الزامی است.

گوشت همیشه باید در اسرع وقت پس از خرید برای عطر و طعم و بافت بهینه مصرف شود اما مصرف گوشت زودتر از آن ، خطر بلعیدن باکتری های مضر را در فرد نیز کاهش می دهد.

به عنوان یک قاعده کلی ، گوشت هایی مانند گوشت گاو و گوشت چرخ کرده نباید بیش از 1 الی 2 روز در یخچال نگهداری شوند. این مساله به این دلیل است که باکتری های مضر بلافاصله پس از ذبح شروع به تکامل می کنند و فرآیند چرخ کردن می تواند این روند را تسریع کند.

سایر برشهای گوشت مانند استیک و خرد گوشت خوک را می توان برای مدت طولانی تری در یخچال نگه داشت ، به خصوص اگر محتوای چربی بیشتری داشته باشد. این برش ها به طور کلی در طی یك زمان حدود 3 الی 4 روز و در مدت زمان طولانی تر دیگر ایمن نیستند و احتمالاً مشكل باكتری خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که در مورد گوشت همیشه به حواس خود اعتماد کنید ، زیرا بعضی از محصولات با سرعت بیشتری یا کندتر از دیگران خراب می شوند. از چشم ها و بینی خود برای بررسی تولید استفاده کنید و اگر مطمئن نیستید ، خطر نکردن ایمنتر است.

اگر قصد ندارید گوشت را در این بازه های زمانی سرو کنید ، بهترین کار این است که محصول را منجمد کنید تا در سالم ترین و خوشمزه ترین حالت حفظ شود.

4. دمای نگهداری گوشت

باکتریها به طور باورنکردنی در گوشت خام و منجمد به سرعت رشد می کنند و بنابراین باید با احتیاط زیادی از آنها استفاده شود. اگر می خواهید هدر رفتن غذا را به حداقل برسانید و از تهدید بیماری جلوگیری کنید ، باید بهترین درجه حرارت برای ذخیره گوشت های خام را رعایت کنید.

گوشت و مرغ سرد که در ظرف یخچالی نگهداری می شوند ، باید در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد نگهداری شوند تا به طور موثر از رشد باکتری های بیماری زا جلوگیری کنید.

با قرارد دادن در هر دمایی گرمتر از این می تواند سلامتی مشتریان را به طور جدی به خطر بیندازد ، هرگز عاقلانه نیست که گوشت ذخیره شده نامناسب را بخواهید. دقیقاً مانند بهترین روش ذخیره سازی یخ زده ، این دما حداقل مطلق است و همیشه باید تلاش شود تا گوشت ها تا حد ممکن سرد باشند.

ظروف یخچال دار امن ترین و آسان ترین روش برای نگهداری گوشت های سرد شده به روش صحیح است. با ارائه یک محیط کنترل دما ، می توانید اطمینان داشته باشید که گوشت شما از استانداردهای تعیین شده توسط دولت برای ذخیره سازی امن گوشت مطابقت دارد.

با سردخانه تجاری ، می توانید اطمینان حاصل کنید که گوشت شما فراتر از حد مورد نیاز است و یک محصول خوشمزه امن تر و برتر را به مشتریان خود ارائه می دهید.

5. نحوه نگهداری بی خطر گوشت

اگر می خواهید تلفات ناشی از فساد محصول را به حداقل برسانید و اطمینان حاصل کنید که گوشت پس از رسیدن به مقصد نهایی ، از مصرف گوشت مطمئن نیست ، نگهداری مطمئن گوشت در ظروف یخچال دار و فریزرهای انفجاری ضروری است.

اولین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که همیشه باید اطمینان حاصل کنید که سردخانه خود را بیش از وزن توصیه شده پر نکنید. این امر باعث می شود که گوشت با سرعت کمتری یخ بزند و محصولی مناسب برای مصرف برای شما به وجود نیاید.

در کنار این ، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کارمندان از روشهای ایمنی صحیح ، مانند شستن دست و پوشیدن دستکش در صورت لزوم پیروی می کنند. روشهای امن حمل و نقل به نوعی اطمینان حاصل می کند که گوشت به صورت ایمن ذخیره می شود.

هنگام نگهداری گوشت خام سرد ، مهم است که آن را کاملاً بسته بندی شده و از غذاهای غیر گوشتی دیگر دور نگه دارید ، تا احتمال آلودگی متقابل وجود نداشته باشد.

اگر بیش از یك نوع محصول را در یخچال فریزر یا یخچال نگهداری می كنید ، باید محصولات گوشتی را همیشه پایین نگه دارید تا از نشت قطره بسته بندی جلوگیری شود.

6. چگونه می توانم گوشت را با هزینه موثر ذخیره کنم؟

کار در صنایع غذایی ، مهم است که مواد غذایی خود را تا آنجا که ممکن است پیش ببرید. غذای هدر رفته سودآوری تجارت شما را متوقف می کند اما با کمک فریزر یا ظرف یخچال می توانید برای مدت زمان طولانی تری محصول را تازه نگه دارید. شما می توانید بدون نگرانی از تولیدات آلوده ، سود خود را افزایش داده و برای مشتریان خود غذا سرو کنید.

منجمد کردن گوشت یک روش سریع و مطمئن برای حفظ محصول برای زمان آینده است. این امر به صاحبان رستوران و سرویس دهنده ها این امکان را می دهد که با اطمینان خاطر به صورت عمده محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند و در وقت و هزینه صرفه جویی کنند.

اگر می خواهید غذا را دقیقاً تقسیم کنید و هر “وعده” را از قبل ذخیره کنید تا زمانی که آماده سرو شوید ، این یک گزینه خارق العاده است.

پس از انجماد سریع، هر گوشت را طبق معمول یخ زدایی کنید و یک برش تازه برای شما باقی می ماند که می توانید برای مشتریان خود سرو کنید.

اگر در محل کار ترجیح می دهید غذا را منجمد نکنید ، یک ظرف یخچالی گزینه مفید دیگری برای مقادیر بیشتری گوشت است. ذخیره سازی فله در یخچال های معمولی ممکن است دشوار باشد اما با یک ظرف یخچال دار کنترل دما ، می توانید غذای تازه را به راحتی تقسیم کرده و ذخیره کنید. این گزینه هدر رفتن غذا را به حداقل می رساند ، بنابراین به شما کمک می کند تا غذا را با هزینه بیشتری ذخیره کنید.

اگر هم اکنون محصولات گوشتی خود را در سردخانه بزرگ مرکزی ذخیره می کنید ؛ بررسی کنید که قیمت هر پالت ذخیره سازی و قیمت هر پالت تا برودت هوا به اندازه یک سردخانه قابل حمل مقرون به صرفه باشد.

با سردخانه قیمت هر پالت باید مقرون به صرفه تر باشد در حالی که به شما امکان می دهد کیفیت را حفظ کرده و هزینه حمل و نقل را به دلیل ذخیره سازی در محل خود همراه کاهش دهید و در عین حال تأخیر در دریافت محصول خود را کاهش  می دهید ، که گاهی اوقات در مراکز ذخیره سازی و توزیع مرکزی بزرگتر اتفاق می افتد.

منبع: crs

1 نظر

  • mahdi
    پاسخ تیر 30, 1400 در 10:55 ق.ظ

    مدت زمانی که گوشت قرمز را می‌توانیم در یخچال خانه نگهداری کنیم بستگی به شرایط پیشین آن در کشتارگاه، کارخانه و دمای یخچال دارد. با این حال، حتی بدون وجود شرایط ایده‌آل یخچال‌های خانگی، گوشت تازه را باید در عرض 4 روز مصرف کرد تا کیفیت خود را از قبیل رنگ و مزه از دست ندهد. اگر نمی‌خواهید گوشت قرمز را در حین چهار روز مصرف کنید، برای جلوگیری از از دست دادن ویژگی‌های دیگر و فاسد شدن، باید آن‌ را در فریزر نگه‌داری کنید.

ارسال نظر