8:00 - 15:00

ساعات کار شنبه – پنجشنبه

031-32358588

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

تلگرام

جستجو

اطلاعات مفید در مورد اهمیت سرد سازی

هزینه انرژی خنک کننده

سیستم های خنک کننده همراه با نیروی الکتریکی از انرژی خورشیدی ، گازهای آلی و نیروی باد استفاده می کنند. با این حال ، برق متداول ترین نوع قدرت است زیرا به طور کامل نیازهای سیستم های خنک کننده را برآورده می کند و نیازی به هزینه های سرمایه گذاری ندارد. امروزه هزینه انرژی ذخیره سازی سرد به لطف پیشرفت فناوری ها بسیار مقرون به صرفه شده است.

برای مثال ، هزینه ذخیره سازی 1 کیلو سیب در انبارهای مدرن و بزرگ سالانه تقریبا 0.01 دلار است.

هرم غذایی

بیش از 70 درصد غذای مصرفی امروزه در سردخانه ها ذخیره می شود و میزان آن هر روز افزایش می یابد. کافیست به یخچال های خانه های خود نگاه کنید.

امنیت غذایی

امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار زندگی به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود.

تنها ۲۵ درصد از مواد غذایی تولید شده در دنیا برای مصارف انسانی بطور صحیح ذخیره می‌شود و مابقی به دلیل سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی شده از بین می رود که این معادل غذای سالم ، کامل و مقرون به صرفه ی ۷۵% از جمعیت جهان می باشد.

برای رفع این مشکل نیاز به برنامه ریزی و برقراری امنیت غذایی خواهیم داشت.

امنیت غذایی شامل سه عنصر جدایی ناپذیر می باشد:

۱- مقرون به صرفه بودن قیمت مواد غذایی
۲- عرضه مداوم غذا
۳- در دسترس بودن غذای سالم و متنوع

همانطور که گفته شد برقراری امنیت غذایی با سه عنصر ذکر شده قابل تأمین می باشد و این سه عنصر مکمل هم می باشند. بطور مثال ممکن است غذای سالم و متنوع در دسترس باشد اما قیمت آن بالا و مقرون به صرفه نیست پس در این حالت امنیت غذایی به معنای واقعی تامین نشده است برای تامین امنیت غذایی شرکت های فعال در زمینه صنایع غذایی باید سرمایه گذاری مناسبی را در جهت ذخیره سازی و فرآوری مواد غذایی انجام دهند.

در بیشتر مناطق جهان محصولات متنوع از بخش کشاورزی تولید می شود اما تمام این محصولات را نمی‌توان به‌ طور مناسب ذخیره کرد و چون ذخیره سازی مناسب انجام نمی شود حتی اگر محصولات تا مدت زیاد قابل نگهداری باشند اما کیفیت خود را از دست داده اند، و به دنبال آن ارزش اقتصادی خود را نیز از دست می دهند.

با این حال زمانی که این محصولات در سالنهای ذخیره سازی مدرن ذخیره شوند می توان امنیت غذایی را فراهم نمود و خطرات ذکر شده در بالا را از بین برد.

به این دلیل که ما حق دسترسی عادلانه به غذای سالم، متنوع، مقرون به صرفه و پایدار را برای همه معتقدیم، بنابراین انگیزه و هدف «دانش تدبیر » را توسعه راه حل های نوآورانه برای اطمینان از امنیت غذایی در ایران و جهان مشخص کرده ایم.

«دانش تدبیر» در تلاش است تا با ارائه بهترین و کارآمدترین روش ها و اجرای صحیح پروژه های ذخیره سازی و سردخانه ، بخشی از این مشکل جهانی یعنی عدم دسترسی به غذای سالم و متنوع و مداوم را در ایران و جهان از بین ببرد.

اهمیت ذخیره سازی سرد محصولات غذایی :

 

یکی از تفاوتهای کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه در بحث صنایع غذایی و امنیت غذایی ، سیستم ذخیره سازی و انبارداری صحیح با بکارگیری تکنولوژی روز می باشد.
تعداد سالن های نگهداری و سردخانه ها در یک کشور به طور مستقیم با تولیدات کشاورزی در آن کشور رابطه دارد.

در کشورهای دارای روش های کشاورزی پیشرفته فضای ذخیره سازی سرد برای هر سه نفر، بطور متوسط یک متر مکعب است.
طبق اطلاعات جهانی ، در کشور هلند برای هر نفر یک متر مکعب ،در کشور ترکیه برای هر ۱۱ نفر یک متر مکعب و در کشورهای آفریقایی برای هر هزار نفر یک متر مکعب سردخانه وجود دارد.

ضایعات سیب

یکی از بزرگترین معضلات در صنایع غذایی که بشر با آن روبروست ضایعات محصولات و مواد غذایی می باشد . متاسفانه در دنیا به علت عدم وجود سیستم های ذخیره سازی مناسب مقدار زیادی از مواد غذایی از بین می رود که باعث ضررهای اقتصادی و گرسنه ماندن بیشتر مردم محروم دنیا می‌شود. طبق تحقیقات از هر ۵ عدد سیب ، ۱ عدد در سراسر جهان به هدر می رود که مجموعاً ۱۵ میلیون تن سیب در سال است. به عبارت دیگر ۶۰۰ هزار کامیون سیب با ارزش بازار ۳۰ میلیارد دلاری دور ریخته می شود.

رازهای سودآوری در صنایع غذایی :

۱- تغییر شکل غذا
قرار دادن یک محصول در بسته بندی های متفاوت میتواند ارزش افزوده و سود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، به عنوان مثال تهیه ماست از شیر

۲- فروش غذا در مکانی متفاوت از محل تولید آن
انتقال محصول در جایی که فراوانی آن است و بردن آن به محلی که کمتر یافت می شود و فروش آن در آن محل یکی از راه های سودآوری در صنایع غذایی است.
به عنوان مثال تولید انبه در آفریقا و فروش آن در اروپا

۳- فروش محصول خارج از فصل برداشت
تولید غذا در فصل برداشت سپس ذخیره‌سازی و عرضه آن در بازار خارج از فصل برداشت.
به عنوان مثال تولید سیب در شهریور ماه و فروش آن در اسفند ماه

در همه این موارد موفقیت در ذخیره سازی مناسب و صحیح محصول است و برای این منظور به سردخانه های مدرن با امکانات نگهداری قوی نیاز است از این رو:
محصول را می‌توان با تثبیت کیفیت برای مدت طولانی نگهداری کرد و در زمان نیاز وتقاضا به مقدار دلخواه به بازار عرضه نمود.
زمانی که تولید پایین است ذخیره سازی محصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
موارد ذکر شده در بالا می توانند به میزان قابل توجهی باعث افزایش سودآوری در بازرگانی و تجارت ما گردند.

برای مشاوره در ساخت و نگهداری محصولات در سردخانه با ما در تماس باشید همکاران ما در دانش تدبیر همراه شما خواهند بود.

بدون ديگاه

ارسال نظر