8:00 - 15:00

ساعات کار شنبه – پنجشنبه

031-32358588

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

تلگرام

جستجو

چگونگی برداشت و نگهداری سبزیجات در سردخانه برای صادرات

کشور ایران به لطف بهره مندی از آب و هوای متنوع و چهار فصل و گستردگی اقلیمی امکان کشت و بهره برداری انواع سبزیجات در فصلهای مختلف سال پتانسیل خوبی برای تولید انواع سبزیجات در اختیار ما قرار داده است و با صادرات آن می توان ارز آوری و در نهایت تجارت پرسودی داشت اما به دلیل پژمرده شدن و خرابی سریع این محصولات برای نگهداری و صادرات آن با چلشهای متعددی روبرو هستیم.
بخشی از این مشکلات عبارت هستند از چگونگی برداشت و نگهداری سبزی در سردخانه از لحاظ دما و رطوبت و زمان نگهداری و غیره که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.


نکات هنگام برداشت
در آغاز باید سعی شود هنگام برداشت سبزیجات از زمین آن را به صورت ریشه کن جدا نکنند و حدالامکان با کاتر از ساقه جدا شود هرچند این کار باعث تسریع در پژمرده شدن سبزی می گردد اما ریشه کن کردن سبزی و انتقال آن به سردخانه علاوه بر بار میکروبی فراوان، حجم کار و سختی آن هنگام سورت بار را افزایش می دهد.
انتقال بار
باید سعی شود انتقال سبزی از زمین کشت تا سردخانه نهایتا 4 ساعت طول بکشد و در صورت امکان با ماشین یخچال دار انتقال پیدا کند.
اقدامات سردخانه ای
پس از ورود بار سبزی به سردخانه بسته به نوع تصمیم در فروش اقدامات لازم انجام می گردد.
اگر تصمیم به فروش یا صادرات قبل از یک روز باشد باید سبزی به صورت کف چین در سالن پهن شود و به مدت 2 الی 3 ساعت گردش هوا در سالن همراه با زیر و رو کردن سبزی در سالن صورت بگیرد تا شبنم ایجاد شده روی سبزی از بین برود. محدوده دمایی برای این کار بین 7 الی 10 درجه می باشد و بلافاصله دما تا 5 درجه پایین آمده و در کمتر از 6 ساعت سورت و بسته بندی سبزی در پلاستیک های نانو انجام گیرد و به سردخانه صفر الی یک درجه سانتی گراد انتقال یابد.
طبق گفته فوق برای سورت و نگهداری سبزی به دو مکان نیاز است:
سالن سردخانه با دمای یخچالی جهت سورت بار و سالن سردخانه با دمای ذکر شده جهت نگهداری سبزیجات.

و اگر صاحب بار تصمیم به نگهداری چند روزه دارد باید سعی شود به محض رسیدن بار به سردخانه دمای سبزی به صفر الی یک درجه سانتی گراد کاهش یابد و زمانی که تصمیم به سورت بار گرفت آن را پهن و برای مدتی گردش باد بر روی سبزی ایجاد نماید و شبنم ایجاد شده را از روی سبزی حذف کرده و سپس اقدام به بسته بندی نماید.
مقصد صادرات
جهت صادرات سبزی دقت شود مقصد انتخابی به گونه ای باشد که نهایتا طی 2 روز بار به مقصد برسد. می توان محصولاتی همچون کاهو و کلم نیز به همراه سبزی ارسال نمود.

لازم به ذکر است فرایند بارگیری و سورت و صادرات سبزیجات بسیار مشکل است و سعی شود در این امر حتما با متخصصان مشورت کرده و از تجارب آنها استفاده نمایید.

وب سایت نویسنده: مهندس رامین شاکری

بدون ديگاه

ارسال نظر