8:00 - 15:00

ساعات کار شنبه – پنجشنبه

031-32358588

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

اینستاگرام

تلگرام

جستجو

راهکارهای نگهداری و صادرات کاهو

سفارش می‌‏شود کاهویی که برای نگهداری در سردخانه و ترابری استفاده می‌‏شود هنگامی برداشت گردد که سر کاهو به خوبی شکل مربوطه را گرفته، شاداب بوده و ساقه‏ های گل آن رشد نکرده باشد. برداشت باید در هوای خشک و خنک انجام شود و در صورت آبیاری و بارندگی دو روز بعد از آبیاری و یا پایان بارش باران باشد.

کاهو باید از محل خارجی‏‌ترین برگهای آن بریده شود. برش باید کامل و صاف باشد.

هنگام برداشت باید برگهای زرد یا پلاسیده خارجی را از کاهو‌ها جدا کرد. توصیه می‌‏شود ارقامی ازکاهو که دارای برگهای زبر و متوسط بوده و سر آن‌ها خوب رشد کرده و همچنین کاهوهایی که قابلیت زیادی برای حفظ کیفیت خود دارند برای نگهداری در سردخانه و ترابری انتخاب شوند.کاهو باید دارای کیفیت خوب بوده (کامل، تمیز، شاداب، سالم و عاری از هرگونه رطوبت، بو و مزه خارجی باشند).کاهوهای سالادی باید کاملا رسیده باشند که محکم بودن سر آن‌ها نشانه رسیدگی آن است، کاهوهای رسمی باید کمی پیش از رسیدن کامل برای نگهداری انتخاب شوند.

کاهو‌ها را می‌توان در یکی از مکانهای زیر بسته بندی نمود:

پس از برداشت می‌توان کاهو‌ها را در کشتزار بیدرنگ در جعبه های چوبی، مقوایی، پلی استایرنی یا پلاستیکی بسته بندی نمود. کاهو‌ها را می‌توان در یک منطقه تخصیص داده شده برای بسته بندی در کشتزار تک تک در کیسه های سوراخدار پلی اتیلن، یا در ورقههای نازک سوراخ دار پلی اتیلنی غیر قابل چروک، یا در ورقه های نیمه تراوای بدون سوراخ، یا در بسته های خشک پلی پروپلینی یا در ورقه های پلی استرینی که با گرما چروک شده اند پیچیده و بعد در جعبه های مقوایی (سالم، نو، تمیز و ضدعفونی نشده) که با ورقه های پلی اتیلنی سوراخدار پوشیده شده است یا سطح داخلی آن ورقه های مومی داشته باشد بسته بندی نمود.

کاهو‌ها را بیدرنگ پس از برداشت به اطاقی که برای بسته بندی در نظر گرفته شده است برد و از دیدگاه رقم، اندازه و دیگر ویژگی‌ها جور کرده و بسته بندی نمود. برای بسته بندی، کاهو‌ها باید تک تک در کیسههای سوراخ دار پلی اتیلن، یا در ورقه های نیمه تراوای بدون سوراخ یا در بسته های خشک پلی پروپیلنی، یا در ورقه های پلی استرینی که با گرما چروک شدهاند پیچیده و بعد در جعبه های مقوایی (سالم، نو و ضد عفونی نشده) که به وسیله ورقه های پلی اتیلنی سوراخدار پوشیده شده یا سطح داخلی آن ورقه های مومی داشته باشد گذاشته شوند. پیش سرد کنی از بین بردن گرمای محیطی کشتزار در کاهو الزامی است. پیش سرد کنی باید تا آنجا که می‌شود بیدرنگ بعد از برداشت انجام گیرد. این عمل با سرد کردن از راه خلاء یا گذراندن هوای سرد که دمای آن بین صفر تا ۲ درجه سلسیوس باشد به مدت ۲۵ تا ۳۵ دقیقه از لا به لای کاهو‌ها انجام می‌گیرد. دمای انجماد در کاهو بین 6/0- الی9/0- سانتی گراد می­ باشد.

نگهداری و ترابری در سردخانه:

برای حفظ کیفیت کاهو‌ها پس از برداشت، شرایط زیر باید در انبار‌ها یا در وسایل ترابری رعایت شود.

دما در تمام محل نگهداری به صورت یکسان بوده و دقیقا بین صفر تا یک درجه سانتی گراد کنترل شود. رطوبت هوا باید بیشتر از ۹۵ درصد باشد ولی باید مراقب ایجاد شبنم بود. کاهو‌ها نباید همراه با محصولاتی که تولید اتیلن می‌کنند نگهداری شوند.حتی میزان کم اتیلن سبب صدمه دیدن کاهو‌ها می‌شود.

اگر شرایط استاندارد کاملا رعایت شود، کیفیت کاهو‌ها به مدت یک تا دو هفته بسته به رقم کاهو، ماندگار خواهد شد. لازم به ذکر است ارقامی از کاهو وجود دارد که تا 3 ماه نیز باقی می­ماند. جهت صادرات کاهو می توان آنها را در پلاستیک نانو بسته بندی و در سبد های 40*60 سانتی متری قرار داده و با کانتینر یخچال دار ترابری نمود.

تاثیر اتیلن بر کاهو

وب سایت نویسنده: مهندس رامین شاکری

بدون ديگاه

ارسال نظر